Over 160.000 danskere deltager lige nu i Faxe Kondi’s augmented reality fodboldleg

27.06.2012

DDB er ophavsmænd til idé, koncept og kampagne for Spark Bold, mens Mindshare har haft ansvaret for Facebook aktivering og –integration og for produktion af app’en i samarbejde med Nodes. Siden lanceringen ultimo maj og til den 25. juni er der blevet sparket til over 637.922 bolde, hvor 176.309 er blevet sparket inden for de sidste 7 dage. 637.922 bolde giver i gennemsnit 8,8 bolde sparket pr. bruger, der har valgt at oprette en profil (72.296 profiler)

Artikelværktøjer

  • Print
Spartk Bold faxe kondi

 

Lige nu er der mere end 160.000 danskere fordelt over hele landet, som med jævne mellemrum sparker tilsyneladende umotiverede og formålsløse huller i luften. Men det skal man ikke lade sig forskrække af. Forklaringen er nemlig enkel: De deltager alle i Faxe Kondi's Spark Bold leg med deres smartphones. Ved hjælp af en app, kan deltagerne se millioner af augmented reality bolde, som Faxe Kondi har fordelt over hele landet, og når de sparker til dem, opsamler de points, som kan konverteres til præmier. Boldene ser umiddelbart ens ud, men når man sparker til dem, afsløres det, hvor mange points, de giver, om de udløser instant præmier eller points, som man kan dele med sit sociale netværk og dermed invitere flere med i legen.

Kampagnen er det seneste tiltag i arbejdet for at styrke brand relationen mellem hele Danmarks yndlings-sportssodavand og den unge målgruppe. Indsatsen startede i 2010 med Danmarks største fodboldstafet ‘Fra Skagen til København', men i år var hele teamet omkring brandet enige om, at det var på tide, at give Faxe Kondi's trofaste fans  - heriblandt de mere end 150.000 Facebookfans - en ny fodboldleg at involvere sig i og samtidig skabe mulighed for, at endnu flere kunne være med.

Den naturlige løsning blev at lade Faxe Kondi hoppe ned i lommen på vores målgruppe som en smartphone app og dermed blive værktøjet til en helt ny form for skattejagt, som foregår på alle mulige og umulige steder i målgruppens hverdag. For der kan være virtuelle bolde alle steder. De kan være i din stue på tredje sal, på gader og stræder, i baggårde, i parker og i vand. Til undren f.eks. for en bonde i Sønderjylland, som pludselig så folk løbe rundt på hans mark, mens de sparkede ud i luften. Og til fornøjelse for en roer, som på en ro-tur fandt tre bolde på søen.

Og de kan dukke op i store mængder med meget kort varsel, for Faxe Kondi er i stand til at placere bolde præcist hvor og hvornår, de vil, og på den måde kan legen udvikle sig meget hurtigt og lokalt - uafhængigt af traditionelle medier. F.eks. afholdt Faxe Kondi Spark Bold-dag i Tivoli. Her blev der bl.a. spillet bold med de nykårede danske mestre fra FC Nordsjælland, og der blev smidt ekstra virtuelle bolde ud i haven, som kunne indløses til præmier med det samme ved en bod i Faxe Kondi området. Det lyder måske nok kompliceret. Men i virkeligheden er det endnu værre. App'en er nemlig den første af sin art, fordi den kombinerer augmented reality, geo-tagging, gameification, integration med Facebook og instant rewards. Derfor krævede udviklingen af app'en nye løsninger. F.eks. Var Google Maps  kun I stand til at placere 20.000 bolde. Vi havde behov for at placere 3 mio., og derfor måtte vi i processen skifte til Open Street View.  Derudover har det været en udfordring manuelt at justere gps placeringerne for at undgå alt for ufremkommelige placeringer og for at tilpasse ifht.. befolkningstæthed

Heldigvis bliver måneders hårdt arbejde med først at udvikle idéen og derefter videreudvikle, tilføje ekstra sociale dimensioner, finpudse og justere den, så den kunne realiseres nu belønnet med en overvældende modtagelse fra danskere, som endnu engang gerne vil være med, når Faxe Kondi inviterer til boldleg.

 

 

 

 

 


Mindshare sites:
Login: